Program
8. 1.–11. 2. 2025
Jakub Minářů & Natálie Podařilová
Někdejší statek na Vysočině, v němž tato umělecká dvojice žije a tvoří, má jméno – Ticho46. Je to prostředí, z něhož vyrůstá celá řada aktivit komunitního, kulturního či občansky aktivistického charakteru. Spolupráce a umění jako jazyk, kterým se myslí, sdílí, zabydluje, bude určující také pro výstavu v galerii OFF/FORMAT. Jádro tvoří společně malované obrazy partnerské dvojice. Malby vznikají v jeden čas bok po boku, používáním, překrýváním či překračováním stopy toho druhého a to bez jakékoliv verbalizace záměrů díla. Akcentují tak intuitivní organický přístup ve vyjadřování a tím i význam empatie a důvěry – nejen v soužití dvou malířů. Společné obrazy vznikaly také na ročním pobytu v Andalusii, na sympoziu pod Kralickým Sněžníkem či v márnici na židovském hřbitově v Telči. Galerijní dispozice Jakub přizpůsobí výstavní vestavbou labu HRI – jde o dřevoinstalace v žánru malé architektury nebo objektů, které samorostle překračují rámec volného i užitého umění.
19. 2.–26. 3. 2025
Andrii Rachinskyi & Daniil Revkovskyi
Dva ukrajinští umělci, kteří letos reprezentovali svou zemi na Benátském bienále, ve své starší
tvorbě reflektovali její postsovětskou realitu, počátek ruské agrese pak obrátil jejich pozornost k eskalujícímu válečnému konfliktu. Prostřednictvím vlastních záznamů nebo třídění a adjustace
nalezených materiálů přinášejí pronikavé a syrové vhledy, které přibližují jeho dopady na konkrétní místa, jejich obyvatele nebo skupiny lidí. V naší galerii budou představeny dva filmy, které se věnují historii Charkova, v němž umělci žili. Ty ukážou jak aktuální proměny ohroženého a ničeného města, tak širší kontext „temných dědictví“ dějin 20. a 21. století.
2. 4.–6. 5. 2025
Daniela a Denisa Ponomarevovy
Banální motivy všedního života, populární kultury a pouťového prostředí v „sesterské“ prostorové instalaci. Denisa se ve své tvorbě zaměřuje na virtuální vyjadřování pocitů prostřednictvím emotikonů a ve výstavě prezentuje tzv. cronenbergovské postavy vytvořené z textilních materiálů. Tento důsledně protkaný shluk látek nebo jinak řečeno nehybný komparz vyjadřující stavy vzrušení, radosti a nejistoty, čeká v řadě na pouťovou atrakci. Ta však možná neexistuje. Jedná se o Schrödingerovu pouťovou atrakci? Daniela je členkou Fairground & Cartoon Company. Nenapodobuje realitu, ale oživuje ji v nové verzi na steroidech a tím získává groteskní charakter. Prostřednictvím kresby a kartonového materiálu tvoří komponenty, odkazující na vizuální jazyk lunaparkových objektů a nízkorozpočtových filmů. Pracuje na nejzábavnějším parku na světě zvaným Funfiction.
14. 5. 2025
VýTěr 2025 – seznamovací večer společensky prospěšné akce
Akce VýTěr (Výtvarník + Teoretik vytřou světu zrak) si klade za cíl přispívat k rozvoji
spolupráce mezi umělci a kurátory, především mladými adepty těchto profesí. Řada
zajímavých výtvarných umělců totiž zůstává bez valných výstavních možností, bez
kurátorského vedení a zájmu teoretiků, a stejně tak vysoké školy produkují ročně stovky
adeptů výtvarné kritiky, kteří nenacházejí uplatnění v oblasti, pro kterou se vzdělávali.
Otevřená výzva VýTěr dává impuls k tomu, aby vytvořili týmy a pracovali na svých
výstavních projektech, z nichž odborná porota vybere tři k realizaci. Ty budou nově
prezentovány nejen v galerii OFF/FORMAT, ale také ve dvou dalších podílejících se
institucích, v galerii TIC a nezávislém komunitním centru SIBIŘ.
21. 5.–25. 6. 2025
RAGGED: Jan Bražina & Karolína Jansová & Matěj Pšenička
Výstava Ragged zprostředkovává interdisciplinární dialog mezi tvorbou tří umělců – Jana Bražiny, Karolíny Jansové a Matěje Pšeničky – kteří ve svých dílech zkoumají lidskou postavu
prostřednictvím textilu, sochařských intervencí s performativními prvky a videoartu. Ústředním
motivem výstavy je aplikace textilií nejen jako prostředku k zobrazení a oblékání lidské postavy, ale také jako nástroje pro komplexní scénografickou práci s prostorem. Název Ragged evokuje
fenomén hadrových panenek, jejichž vznik často vychází z hluboce osobních pohnutek, jako je
výtvor matky pro své dítě, ale také odkazuje k výrazu pro roztrhané oblečení nebo zbídačenou
lidskou bytost.
1. 10.–5. 11. 2025
VýTěr 2025 – prezentace vybraného vítězného projektu
12. 11.–17. 12. 2025
Emília Rigová
Emília Rigová (1980), laureátka Ceny Oskára Čepana (2018) se dlouhodobě věnuje
romské kultuře a dějinám. Až s archeologickým zaujetím zkoumá historii diskriminace
nebo význam romských tradic, hudby, jazyka a jejich vliv na majoritní kulturu. Tato témata
proplétá s osobními zkušenostmi a rodinnými příběhy a vytváří precizní a působivé
multimediální prezentace. Toto dále rozvíjí a posouvá instalace a performance navržená pro galerii OFF/FORMAT, která tematizuje stereotypní pohledy z vnějšku, ale také nikdy
nekončící proces kritické reinterpretace a unikání z daného.