Text to Speech
Text to Speech
Vernisáž ve středu 15. 4. v 18 hodin
&(Barbora Trnková & Tomáš Javůrek)
Text to Speech
Tvůrčí duo & se hlásí k prostředí net a software artu. K virtuálním sférám globálních informačních sítí, které se mohou stát uměleckým médiem podobně jako plátno na blindrámu. K algoritmům, kódům a softwarovým aplikacím, které mají potenciál být výrazovým prostředkem podobně jako barva. Zkoumají estetiku, výzvy a pasti tohoto paralelního digitálního světa. Jejich svébytným tématem je také „duchovno“ sítí, k typickými postupům patří strategie překvapivých znejišťujících posunů a humor. Tyto složky můžeme identifikovat také v jejich současné prezentaci v galerii OFF/FORMAT.
Poté, co na dveřích vyťukáte do klávesnice své sdělení, zamíříte do preloaderu. V jeho metaforu – v mezeru, vakuum, zámlku mezi akcí a reakcí – se proměnila prázdná galerie. Při vstupu do ní se tak ocitáte ve sféře nejmeditativnějšího momentu počítače. V okamžiku, kdy jeho obvody tak trochu připomínají lidský mozek a zdají se být obdařeny vlastní duchovností. Kdy se generují očekávání a představy, následně konfrontované s autorským zásahem.
Jak napovídá název prezentace, tvůrci intervenují do prostředí programů TTS a jejich poskytovatelů. Tyto webové aplikace konvertují text do audio formátů a umožňují tak uživateli poslouchat četbu – například jeho oblíbené knihy. Tvůrci těchto nástrojů v současnosti pilují jejich jazyk, snaží se učinit jejich projev co nejvěrnější našemu a „polidšťují“ tak elektronické obvody, stejně jako rozostřují hranice domény patřící dosud výhradně člověku. Zároveň vzniká konkurence těchto webových služeb – prostor, do kterého vstupuje autorská dvojice se svou radikálně alternativní vizí.
Roku 1829 se u anglické obce Rainhill odehrál závod lokomotiv, jehož cílem bylo vybrat nejvhodnější pro nově budovanou dráhu. Z pěti přihlášených strojů byla již před startem vyloučena lokomotiva Cyclopede, protože pod plechy ukrývala koně. Její konstruktér Brandereth se pokusil jít proti proudu a propašovat do „století páry“ tahouna hypomobilní éry, která pomalu ale nevyhnutelně směřovala ke svému závěru. Obdobnou strategii zvolili i Trnková s Javůrkem, na jejichž výstavu můžeme pohlížet i jako na prezentaci experimentální demoverze vlastní aplikace TTS. V té se však slova nerodí kdesi v útrobách hardware, simulujících lidský hlas. „Pod kapotou“, za displeji a mikrofony jsou sami autoři a jejich pomocníci, kteří poskytují uživateli nefalšovanou lidskou řeč.
V roce 1829 zvítězila lokomotiva Raketa a její tvůrce Georg Stephenson vstoupil do dějin. I Cyclopede se nakonec projela po kolejích a potvrdila, že je neúnosně pomalá a slabá. Ale možná jako jedna z posledních umožnila cestujícím vychutnat si pomalu plynoucí krajinu, klapot koňských kopyt, vzduch dosud prostý spalin… Představte si cestovní navigaci založenou na principu Trnkové a Javůrka. Asi byste zabloudili, ale… I když nepatřím k novomediálním apokalyptikům: Budeme si ještě nahlas předčítat knihy, nebo na naše potomky čekají elektroničtí rodičové? Autoři reagují utopickou vizí, která atakuje koncept „praktičnosti“, podvrací korporátní systémy či nabízí představu nové spolupráce.
Ondřej Navrátil
&(Barbora Trnková & Tomáš Javůrek)
na FaVU VUT setkali Barbora Trnková a Tomáš Javůrek. Společně rozvinuli řadu projektů (Generace princezen, od 2011; Black, od 2012; AnnaMarie, od 2012), které prezentovali v různých institucích a prostorách (Dům umění v Opavě, 2012; Kaple Božího těla v Olomouci, 2012; Muzeum města Brna, 2014) a které dále žijí svým životem ve virtuálním prostoru sítí. Zde naleznete také ScreenSaverGallery (2013), jimi vytvořenou a spravovanou experimentální platformu pro prezentaci současného umění. Podílí se však i na provozu lokální scény jako spolukurátoři galerie Umakart.
barboratrnkova.tomasjavurek.cz
metazoa.org
barboratrnkova.cz
tomasjavurek.cz